مراسم عزاداری سالار شهیدان(ع) با سخنرانی آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد، در محل مرکز نشر علوم اسلامی برگزار شد.

به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد، استاد حوزه و دانشگاه در ابتدای این جلسه با اشاره به اینکه در طول پنج سال گذشته، موضوعات تکراری درباره ابعاد واقعه عاشورا بیان نکرده است، گفت: نقش تریبون‌های عمومی و رسانه‌های جمعی بنی‌امیه در پدیدآوردن عاشورا موضوعی است که امسال بر آن متمرکز شده‌ام و نکاتی را درباره آن به عنوان طرح بحث و مطرح می‌کنم و امید دارم اساتید نقد خود را بر آن وارد کنند.

وی افزود: در زمان وقوع عاشورا در سال ۶۱ هجری بعضی از صحابه مانند ابوسعید خدری، جابر ابن عبدالله انصاری، سهل ابن سعد ساعدی و … هنوز زنده بودند، سوال مهمی مطرح می‌شود که یزیدیان چگونه با وجود حضور این صحابه، حادثه کربلا را رقم زدند؟، آن هم در حالی که هر کدام از این صحابه احادیث بسیاری را در فضیلت اهل بیت(ع) نقل کرده‌اند. در شرایطی که یاد علی(ع) با آن همه فضایل در میان مردم زنده بود، حکومت بنی‌امیه آن‌گونه ایشان را تخریب کرد تا زمینه به مرور برای حذف فرزندان ایشان هم آماده شود.

رئیس مرکز نشر علوم اسلامی ادامه داد: در روزگار امام حسین(ع)، روزنامه و لوازم سمعی بصری فعلی وجود نداشت و تنها رسانه جمعی، تریبون‌های نماز جمعه بود. یک نویسنده غربی مشهور درباره این رسانه بانفوذ می‌گوید: «نماز جمعه در صدر اسلام، نماد اقتدار حکومت‌ها بود». امامان جمعه شهرها در آن روزگار، عموماً والیان و استانداران آن دیار بودند و در بعضی شهرها نیز خطیب جمعه، مجزا از والی آن بود، اما به هر حال همه آنان توسط بنی‌امیه انتصاب می‌شدند و موظف بودند طبق بخشنامه‌ها، سیاست‌های اموی را ترویج دهند.

وی تصریح کرد: بنی‌امیه با سوء استفاده از نماز جمعه، لعن و سب علی(ع) را راه انداخت و تلاش کرد تمام فضایل اهل بیت(ع) را انکار کند. امامان جمعه اموی دو وظیفه داشتند: اول اینکه احادیث موجود در فضیلت اهل بیت(ع) را تکذیب یا دستکاری کنند و دوم، اینکه در فضیلت خاندان کثیف بنی‌امیه سخن‌پراکنی کنند؛ آن‌ها مجبور بودند آن قدر حدیث جعلی برای مردم از این تریبون‌ها بیان کنند تا بلکه بتوانند شخصیت کریه معاویه را با آن سابقه آلوده خانوادگی، موجه جلوه دهند.

محقق داماد با اشاره به اهانت شخصیت‌های مطرحی همچون مغیره ابن شعبه نسبت به ساحت امام علی(ع) از تریبون نماز جمعه، گفت: در نقلی آمده است معاویه به مغیره ابن شعبه گفت: تو را به نماز جمعه می‌فرستم و هیچ توصیه‌ای برایت ندارم، چون خودت به اندازه کافی باهوش هستی اما یک کار را باید تاکید کنم که حتماً انجام بدهی، آن لعن و مذمت علی ابن ابی‌طالب بر بالای منابر است که مبادا ترک کنی.

وی در ادامه این جلسه گفت: کتاب «الغارات» داستان یک کمیسیون را برای ما نقل می‌کند، نسخه اصلی این کتاب مهم در زمان جوانی ما موجود نبود اما بحمدالله در حال حاضر این اثر، تصحیح شده و متن اصلی آن موجود است. نویسنده این کتاب از ابوجعفر اسکافی، متوفای ۲۴۰ هجری نقل می‌کند که معاویه، برای جعل روایت به دو هدف زشت کردن وجهه اهل بیت(ع) و ایجاد فضایل دروغین برای بنی‌امیه، گروهی چهار نفره متشکل از: عمروعاص، مغیره ابن شعبه، ابوهریره و عمرو ابن زید تشکیل داد.

محقق داماد افزود: این گروه که کمیسیون تحقیق و تفحص معاویه محسوب می‌شد، با برنامه منظم و مشورت، جعل احادیث را در دستور کار قرار داد و موظف بود هر از گاهی، نتایج بررسی‌های دروغین خود را با مردم در میان بگذارد. از جمله دروغ‌هایی که در نماز جمعه مطرح شد و بین مردم عوام هم انتشار یافت، حدیث موسوم به «منزلت» بود. همه ما مطلع‌ایم که پیامبر(ص) به علی(ع) فرمود: تو برای من به منزلت هارون برای موسی هستی با این تفاوت که بعد از من پیامبری نیست. خطیبان جمعه بنی‌امیه با اشاره به این کمیسیون بر منابر گفتند عبارت پیامبر در وصف علی، هارون نبوده بلکه قارون بوده است!، همچنین احادیث پرتعداد دیگری درباره امام علی(ع) همچون بی‌وفایی او به فاطمه زهرا(س)، اختلاف با پیامبر(ص) و … جعل کردند.

وی گفت: کسی که خود را دائماً در معرض رسانه‌های نتانیاهو، آمریکایی و انگلیسی، ضد دین و اخبار ضعیف قرار دهد، پس از مدتی مثل آن چه از آن رسانه‌ها می‌بیند و می‌شنود، فکر می‌کند. افرادی که هر روز اخبار ضعیف گوش می‌کنند بعد از مدتی شعور و درک صحیح از اوضاع را از دست می‌دهند.