کتاب «آفاق حقیقت در سپهر شریعت» شامل گفتگو با آیت الله آقای دکتر سیدمصطفی محقق داماد رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد. آقای حامد زارع نویسنده و تدوین‌گر کتاب پیش‌رو، در قالبی مشابه از سال ۹۳ چاپ کتاب‌های گفتگو با چهره‌های فلسفه ایرانی اسلامی را با همکاری انتشارات ققنوس در دستور کار قرار داده و به‌ترتیب کتاب‌های «آفاق حکمت در سپهر سنت» (گفتگو با سید حسین نصر) در سال ۹۳،‌ «آفاق فلسفه در سپهر فرهنگ» (گفتگو با رضا داوری اردکانی) در سال ۹۵، «آفاق معرفت در سپهر معنویت» (گفتگو با غلامحسین ابراهیمی دینانی) در سال ۹۶ و «آفاق فکرت در سپهر فطرت» (گفتگو با غلامرضا اعوانی) را در سال ۹۸ منتشر کرده است.

دکتر سید مصطفی محقق داماد متولد سال ۱۳۲۴،‌ مجتهد، حقوق‌دان و عضو پیوسته و رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم ایران و استاد دانشگاه شهید بهشتی است و طی سال‌های گذشته نیز به‌عنوان یکی از چهره‌های فعال در مرکز دایره‌المعارف اسلامی شناخته می‌شود. او عضو هیات امنای سازمان اسناد و کتابخانه ملی است.

زارع، محقق داماد را از جمله مجتهدانی معرفی می‌کند که تأملاتش محصور در مکاسب و کفایه نیست بلکه با شکست حصر محافظه‌کارانه، ما به ازای سیاسی و اجتماعی تفاسیر فقهی خود را با صدای بلند و با ادله روشن و مبرهن اعلام می‌کند. حامد زارع در کتاب «آفاق حقیقت در سپهر شریعت» نتیجه چندسال مراوده، مکاتبه و مصاحبه با محقق داماد را به انتشار رسانده است.

این‌ کتاب ۶ فصل اصلی دارد که به‌ترتیب عبارت‌اند از: «زندگی و کارنامه فکری»، «فقه و اصول»، «تاریخ اندیشه»، «اندیشه معاصر»، «فلسفه اسلامی» و «معارف دینی». به جز این‌ فصول، «مقدمه» به قلم زارع، «درباره سیدمصطفی محقق داماد» نوشته آقای دکتر رسول جعفریان و «پیشگفتار» به قلم دکتر محقق داماد،‌ از دیگر بخش‌های این‌ کتاب هستند.

کتاب با ۱۹۱ صفحه، شمارگان ۹۹۰ نسخه و قیمت ۳۵ هزار تومان منتشر شده است.