بسم الله الرحمن الرحیم

الَّذِینَ آمَنُوا وَلَمْ یَلْبِسُوا إِیمَانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولَٰئِکَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَهُمْ مُهْتَدُونَ

١- فاجعه دلخراش کشتار بیرحمانه عده ای بیگناه در شهر قندوز افغانستان برای تمام اعضای تمدن بشری اسفناک و مایه شرمساری است ولی برای جامعه دینداران دردآورتر وتأسف‌بارتر است از آن جهت که اینگونه فجایع تحت پوشش دین و بنام تقرب الی الله انجام می‌گیرد آن هم بنام دینی که مومنین آن به خدایی باور دارند ‌که عین سلام و رسالت ‌پیامبرش(ص) گسترش رحمت، مهربانی و صلح است .

۲- در اینکه پشت پرده و مسبب اصلی این اقدامات جنایتکارانه دستهای ناپاک قدرتهای سیاسی و تشنگان قدرت وجود دارد تردیدی نیست و از ارباب قدرت فزون طلب جزحفظ منافع خود انتظار دیگری نیست. ولی مصیبت آنجاست که مباشرین مستقیم فریب خورده وقربانیان بدبخت سیه روزگار که با انفجار خویشتن موجب به خاک و خون کشیدن دیگران می‌شوند به انگیزه رسیدن به بهشت برین زندگی مردم بیگناه را به جهنم سوزان مبدل میسازند . انگیزه ای که باتزریق جهل وشستشوی مغزی توسط تشنگان قدرت فراهم گردیده است !!

۳-آنچه در تزریق جهل و تسریع این فجایع نقش مستقیم دارد عنصرخطرناکی است بنام « تکفیر» ! .تکفیر یعنی خود را واصل به حقیقت دانستن و دیگران غیر موافق خود را باطل و فاقد هرگونه حق حتی حق حیات دانستن وعلاوه آنکه خود را مکلف به سلب حیات از آنان کردن !

۴- اینجانب ضمن آنکه خود را سوگوار این فاجعه انسانی میدانم و با تمام ‌عزیزان افغان هم فغانم با طلب رضوان واسعه الهی برای همه به خون خفتگان مظلوم ، از بزرگان جوامع دینی عاجزانه میخواهم که بجای معلول علت را نشانه بگیرند و برای جلوگیری از تکرار این فجایع اسفبار تکفیر را محکوم و تحمل و بردباری دینی و احترام به اندیشه دیگران را توصیه فرمایند .

ندای ازلی وابدی وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلَّا رَحْمَهً لِلْعالَمِینَ(انبیاء/۱۰۷) و وحدت خانواده بشری یعنی مفاد‌ یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثی(حجرات/۱۳) را تعلیم و آموزش دهند تا رسالت ادیان به جایگاه اصلی خود بازگردد.

والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته
سید مصطفی محقق داماد
۲۰ مهرماه ۱۴۰۰ خورشیدی