دفتر محقق داماس

۱- حدود یک قرن ازتاریخ تشکیل دادگستری مدرن ایران می‌گذرد. دراین مدت به رغم نشیب و فرازهای بسیار به دلیل وجود قضات فاضل، شجاع ونفوذ ناپذیر دراین دستگاه، آرایی صادرشده که به علت دقت و مستدل بودن و انطباق با قانون و شرع در تاریخ قضاء ایران می‌درخشد و موجب افتخار و سربلندی و عرضه به جهانیان بوده وهم اکنون منبعی غنی برای دانش حقوق بشمار می رود.


۲- قدرت قضایی قضات شریف دراین مدت پشتوانه‌ای برای حفظ حقوق عامه اعم از خصوصی و کیفری و اجرای عدالت و تأمین آزادی‌ها بوده و ملت ایران در پناه اسطوره‌ها و استوانه‌هایی از دانش قضایی احساس آرامش می‌کرده‌اند. قضات ضعیف و احیانا نفوذپذیر معدود و شناخته شده و مشاربالبنان و محکوم به انزوا بودند.


۳- پس از انقلاب اسلامی با ورود چهره‌هایی از اجتهاد و فقاهت به دادگستری این امید و آرزو افزون یافت که دانش حقوق در آغوش تفقه تکامل و ارتقا یابد ونمونه‌ای ازعدالت اسلامی و الگویی برای ارائه به جهانیان باشد.


۴- تندروی‌های روزهای آغازین پس از انقلاب لکه چرکینی است برچهره حاکمیت اسلامی که هرگز قابل اغماض نمی باشد.


۵- دراین ایام که کشورمان با بحران ناآرامی مواجه است و تمام مشکلاتی که موجباتش را ناتوانی دولتها فراهم ساخته‌اند امروز به دامن دستگاه قضایی سرازیر شده، قضات کشورمان را با امتحانی عظیم روبرو ساخته است. امتحانی که ناظرین آن عموم آحاد ملت ایران و داور نهایی آن پروردگاه متعال است. أَلَیْسَ اللَّهُ بِأَحْکَمِ الْحَاکِمِینَ!


۶- سروران گرام! انتظار از شما بزرگواران ژرف‌نگری و امعان نظر در صدور رای بخصوص در دماء است که به اجماع فقها بلکه همه خردمندان عالم این موضوع جای احتیاط کامل می‌باشد. خطا و تساهل در خون و مجازات غیرمشروع نسبت به افراد را حافظه تاریخ فراموش نخواهد کرد! به این حدیث نبوی توجه فرمایید:
ادْرَؤوا الحُدودَ عنِ المسلِمینَ ما اسْتَطَعْتُم ، فإنْ وَجَدتُم للمسلِمِ مَخْرَجا فَخَلّوا سبیلَهُ ؛ فإنَّ الإمامَ لَأنْ اخطأ فی العَفوِ خَیرٌ مِن أنْ یُخْطئَ فی العُقوبَهِ.(کنزالعمال/۱۲۹۷۱)

این جمله شریف زمانی از پیامبر رحمت(ص) صادر شده که هنوز اثری از اندیشه تفسیر مضیق در امور کیفری نه درمغرب زمین ونه هیچ نقطه‌ای از جهان وجود نداشته است.


۷- با ورود اصطلاحات و نهادهای فقهی در قوانین کیفری ایران کار صدور رأی در امور جزایی آن‌هم بنام دین خدا کار آسانی نیست؛ زیرا برای تفسیر و تبیین آن‌ها مراجعه به منابع معتبر فقهی وطبعا اجتهاد قضایی لازم است و درغیر اینصورت لا سمح‌الله رای صادره فاقد مشروعیت خواهد بود.


۸- باعث تاسف است که در این ایام افرادی از ذوی‌المناصب بدون هیچگونه آشنایی باالفبای قضاوت و آگاهی از صعوبت امر نسبت به دستگاه قضایی تعیین تکلیف می‌کنند و به آنان امر و نهی می‌نمایند. یکی تسریع می خواهد و دیگری تغلیظ می‌طلبد! ولی اطمیینان دارم که اینگونه فضاسازی‌ها غیر کارشناسانه و غیرمسئولانه هرگز تاثیری در قضات شریف و خردمند و شجاع و باتقوا نخواهد داشت و موجب بی احتیاطی و خدای‌ناکرده تساهل در اعراض و نفوس نمی گردد.


۹- رعایت دقیق آیین دادرسی کیفری که یکی از زیباترین ره‌آوردهای تمدن و خرد بشری است و توجه همه‌جانبه نسبت به رعایت حقوق متهم و در کنار همه این اصول توجه به اصل انسانی -اسلامی احتیاط در دماء مورد استدعا از شما بزرگواران صاحب‌مناصب بالای قضایی بخصوص منصب نظارت می باشد.


إِنَّ رَبَّکَ لَبِالْمِرْصَادِ (فجر/۱۴)

والسلام

سیدمصطفی محقق داماد -۲۴ آذرماه

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *