إِنَّا لِلَّٰهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
حادثه مرگ جانسوز هموطن عزیزمان مهسا امینی موجب جریحه دار شدن قلوب مردم شریف ایران شد. اینجانب ضمن عرض تسلیت این مصیبت به خاندان داغدار و عموم ملت سوگوار، رخصت می طلبم که به چند نکته تاکید و تصریح نمایم؛
۱- دروقوع این حوادث به دنبال خاطی گشتن وحتی به مجازات خاطیان رده های پایین بسنده کردن نه درد و سوز عمومی را تسکین می بخشد و نه امیدی به عدم تکرار نظیر آن ایجاد میکند. زیرا این حوادث معلول است و باید درجستجوی علتها بود.
۲- درحادثه ننگین زندان کهریزک سال ۸۸ برغم وقوع جنایتی هولناک و ننگین سرانجام به مجازات چند مباشر ضعیف منتهی شد و اسباب اقوی نه تنها معفو بلکه برخی در مقامات برتر منصوب شدند در حالیکه به یقین حادثه مزبور دال بر بی کفایتی وسوء مدیریت آنان بود و چنانچه شایسته سالاری انجام می شد از تکرار آن جلوگیری بعمل می آمد.
۳- امربه معروف و نهی از منکر به معنای صحیح و منطبق با تعلیمات اسلامی را هرگز کسی انکارنمی کند. ولی به یقین این دو فریضه الهی شرایطی دارد و در رأس آنها نه تنها آشنایی بلکه اگاهی کافی و عمیق مجریان با معروف ومنکراست. تشکیل این نهاد و دادن آن بدست افراد نااگاه انحرافی است روشن از تعالیم اسلامی و راهی است برای سلب آزادیهای قانونی و شرعی شهروندان. در روایت مسعده بن صدقه امام صادق (ع) فرمودند: امربه معروف ونهی از منکر باید توسط کسانی انجام شود که معروف را از منکر بشناسند نه کسانی که خود هدایت نشده اند تا دیگران را هدایت کنند – وسایل ج۱۱ ص۲۰۰)
۴- مظهر کامل معروف تذکر خیر خواهانه و نقد قدرت حاکمه است و نه دخالت در حریم خصوصی شهروندان و منحرف ساختن افکارعمومی از وظایف اصلی آنان.
۵- درجامعه ای که فساد وسوء استفاده و رانت و اختلاس و ارتشا هر روز خبرش حتی از رسانه ملی بگوش میرسد و ارقامش حیرت آور است به یقین نهی از منکر معنای دیگری می یابد و موارد اهمی خواهد یافت و ترجیح اهم بر مهم روش خردمندان است.
۶- تامین امنیت شهروندان اصلی ترین وظیفه قدرت حاکم است. قدرت حاکم نمیتواند با بکارگیری افراد نااگاه و دادن لقب ارشاد و مرشد به آنان موجبات سلب آسایش گردد.اینگونه القاب شایسته صالحان علمی و عملی است.
۷- جرم انگاری و تعیین مجازات نسبت به اعمال و رفتار شهروندان کار بسیار دقیقی است و در جوامع پیشرفته جهان امروز همواره توسط متخصصان دانش حقوق وعلوم اجتماعی و روانشناسی انجام میگیرد و در جامعه ما نیز آنچه جنبه فقهی دارد بایستی توسط فقیهان عالی رتبه و واجد درجه اجتهاد مسلم انجام شود تا مبادا موضوعی که اصل و یا حدود و ثغورش جای سوال و تردید دارد صرفاً به خواسته و نظر گروه و یا فردی بر جامعه تحمیل گردد و موجبات تنفر و انزجار از شریعت سهله و سمحه احمدی را فراهم آورد.
۸- پاسخگوی اصلی در پیشگاه الهی وسپس ملت شریف ایران نسبت به این گونه حوادث تلخ کسانی هستند که روزی به نام امربه معروف، تهمت و افترا و دروغ پردازی وهتک حرمت و سلب کرامت و حقوق انسانی را حلال ومجاز وحتی فریضه دانستند و از این رهگذر عالمان را ملجم و جاهلان را مکرم ساختند.
رَبَّنا عَلَیْکَ تَوَکَّلْنا، وَ إِلَیْکَ أَنَبْنا، وَ إِلَیْکَ الْمَصِیرُ
سید مصطفی محقق داماد
۲۵شهریور ۱۴۰۱